Jestem na tropie harcerskiej przygody. Przestrzegam Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego w życiu codziennym. Mam oczy i uszy otwarte. Ćwiczę swoją spostrzegawczość. Aktywnie uczestniczę w zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i doskonalę umiejętności z różnych dziedzin harcerskiego życia.
Do próby może przystąpić harcerka lub harcerz, która/y:
- zdobyła/ył stopień ochotniczki/młodzika; jeśli nie posiada stopnia ochotniczki/młodzika, realizuje próbę tropicielki/wywiadowcy poszerzoną o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzedniego stopnia;
- aktywnie uczestniczy w życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 6-12 miesięcy
Wymagania stopnia
Praca nad sobą
- Notuję sytuacje, w których postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim i na ich podstawie dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym/łbym mocno popracować.
- Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.
- Ukończyłam/em próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.
Życie rodzinne
- Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em w przygotowaniach świąt rodzinnych.
- Znam historię swojej rodziny.
- Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.
Zaradność życiowa
- Osiągnęłam/em dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.
- Uczestniczyłam/em w akcji zarobkowej drużyny.
- Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
- Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
- Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.
- Systematycznie ćwiczę znajomość języka obcego.
- Korzystałam/em z informacji PKS, PKP, uzyskałam/em potrzebny numer telefoniczny i znalazłam/em potrzebną informację w internecie.
Wiedza harcerska
- Zdobyłam/em 75% z biegu harcerskiego.
- Wiem jak oznacza się funkcje w zastępie, drużynie, szczepie i hufcu.
- Znam obrzędowość mojego zastępu oraz drużyny.
- Potrafię wymienić wszystkich drużynowych "Ikigai".
- Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na mundurze.
- Przeczytałam/em minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.
Techniki harcerskie
- Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.
- Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu. W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy.
- Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.
- Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
- Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.
- Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.
- Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
- Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.
- Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
Postawa obywatelska
- Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
- Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.
- Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
- Wiem, kto jest protektorem ZHP.
- Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.